مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور در مراسم گرامیداشت هفته معلم استان هرمزگان بیان کرد:

سند تحول بدون معلم توانمند اجرایی نمی‌شود/ عدالت آموزشی، محور تغییر در مدارس دولتی

کوش نیوز-در مراسم گرامیداشت هفته معلم، محمدرضا مسیب‌زاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، ضمن تسلیت حادثه تلخ در بندر شهید رجایی، این هفته را فرصتی مغتنم برای قدردانی از مقام معلم دانست و اظهار داشت: امیدواریم برنامه‌های اجراشده، هرچند اندک، بتواند گوشه‌ای از زحمات این قشر فرهیخته را جبران کند.
کد خبر : 9021
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۸
سند تحول بدون معلم توانمند اجرایی نمی‌شود/ عدالت آموزشی، محور تغییر در مدارس دولتی

وی با اشاره به حمایت‌های جدی رئیس‌جمهور از آموزش و پرورش در دولت سیزدهم، گفت: این نهاد در اولویت برنامه‌های دولت قرار گرفته و این نگاه ویژه، نشان‌دهنده اهمیت نقش آموزش در تحقق توسعه پایدار کشور است.

مسیب‌زاده با تأکید بر لزوم اجرای کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، عنوان کرد: این سند با ۱۴۷ برنامه عملیاتی، مسیر تحول در نظام تعلیم و تربیت را مشخص کرده، اما ما هنوز در گام‌های ابتدایی هستیم. اصلاح روش‌های آموزشی و بازنگری در ساختار نظام آموزشی دو پروژه پیشران در این مسیر به شمار می‌روند.
وی با بیان اینکه «آموزش بدون مهارت، بی‌اثر است»، افزود: باید از تئوری‌محوری عبور کنیم و نظام آموزش را به سمت تعامل، مهارت‌آموزی، شنیدن فعال، کار گروهی و انتقال مؤثر دانش سوق دهیم؛ این‌ها پایه‌های آموزش آینده‌محور هستند.
دبیر کمیسیون آموزش عمومی قرآن کشور، عدالت آموزشی را یکی از مأموریت‌های کلیدی آموزش و پرورش دانست و گفت: عدالت باید در سه سطح فضا، تجهیزات و کیفیت آموزش، به‌ویژه در مدارس دولتی، دنبال شود و به مطالبه‌ای ملی تبدیل گردد.
وی با انتقاد از رویکرد هزینه‌محور در درمان آسیب‌های اجتماعی، تصریح کرد: آموزش، نسخه پیشگیری از بسیاری از آسیب‌هاست و باید به عنوان پیشانی اقدامات فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.
مسیب‌زاده همچنین بر اهمیت تقویت فعالیت‌های قرآنی، اقامه نماز، توسعه سازمان تعلیم و تربیت کودک و توانمندسازی دانشگاه فرهنگیان تأکید کرد و گفت: معلم صالح، زمینه‌ساز تربیت دانش‌آموز صالح است.
وی در ادامه، با اشاره به نقش تعیین‌کننده فناوری‌های نو در آینده آموزش، هشدار داد: اگر معلمان خود را به ابزارهای نوین علمی، به‌ویژه هوش مصنوعی، مجهز نکنند، عرصه را به نسل‌های آینده واگذار خواهند کرد. هوش مصنوعی باید به عنوان یک مهارت بنیادی در مدارس تدریس شود.
در پایان، وی با اشاره به مسئولیت ویژه آموزش و پرورش استان هرمزگان در حوزه آموزش عمومی قرآن، خواستار تعامل مؤثر و هم‌افزایی میان همه نهادهای فرهنگی و مذهبی استان برای تحقق این مأموریت شد.

پایان خبر/

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.